RSS

penegasan

21 Nov

Kelas Pendidikan Seni, Tingkatan Dua (ke Tiga?) .

Silibus : Penegasan.

Tajuk kita hari ni penegasan. Pernah tengok tak gambar atau lukisan yang membuatkan mata kita tertumpu terus pada satu kawasan dalam gambar atau lukisan tu. Itu lah penegasan. Kadangkala penggunaan warna, kadangkala penggunaan imej pada lukisan dan gambar. ” Cikgu Yusuf Sipir.

err tak faham la cikgu” kawan yang angkat tangan.

Macam mana nak memudahkan pemahaman kamu semua ya. Ok macam ni, saya ada satu cerita.

Ada seorang budak laki ni, sakit perut. Tak tahan nak buang air. Qada’ hajat. Dah tak tertahan sangat rasa. Tandas yang terdekat, ada di sebalik blok bangunan kelas dia. Tandas untuk pelajar. Dengan tahap laju, dia berjalan, sebab kalau lari kang, takut ter’ek ek’ kat situ pulak. Dia sampai di tandas lelaki. Kunci. Dia dah menyumpah.

Dia dah takde pilihan lain. Tandas pelajar perempuan. Dia nekad. Masuk dalam, ada dua pintu tandas. Satu tertutup rapat, ada orang barangkali. Satu lagi pintu, terbuka sedikit, mungkin penyelaknya rosak. Dalam hati lelaki ini, ini saja peluang yang ada.

Dia tolak pintu tandas tu, dan… ada orang dalam tu.

Agak-agak kamu, apa yang budak lelaki ni nampak dulu?

(10 saat)

Haa itu lah penegasan.

Boleh faham? “cikgu.

oooo.. faham cikgu” kami.

jap-jap, abis tu, dia tak jadi qada’ hajat la cikgu?

dot dot dot

same goes to photography

dsc_0382

About these ads
 
6 Comments

Posted by on 21 November, 2008 in hantam saja

 

Tags: , , , , ,

6 responses to “penegasan

  1. bcn1291

    21 November, 2008 at 3:47 pm

    alamak…memang x de contoh lain ke?…banyak2 contoh tu plak…

     
  2. nickmenza

    25 November, 2008 at 1:05 pm

    entah cikgu tu.. bagi senang paham kot

     
  3. indrasakty

    13 December, 2008 at 11:42 am

    Cantik contoh tu. Terus aku faham bila tengok gambar lampu di atas. Cahaya kecil itu penegasan bukan?

     
  4. nickmenza

    13 December, 2008 at 11:50 am

    indrasakty:
    yup, penegasan boleh hadir dalam pelbagai bentuk dan gaya. ikut mata yang melihat

     
  5. Adrianna

    12 August, 2010 at 10:30 am

    Saya juga sedang belajar penegasan. oooh awesome-nya! haha. ;)

     
  6. nickmenza

    12 August, 2010 at 12:26 pm

    :) sila gunakan contoh dalam keadaan persekitaran terkawal

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: